Een webshop starten is niet gemakkelijk. De concurrentie is enorm op dit moment. Je bent zeker niet de enige met het goede idee om een webshop te starten. Tegenwoordig is het landschap van webshops groot en voor elk product is wel een webshop te vinden op de markt.
Daarom moet je ook zeker niet de kracht van marketing onderschatten bij een webshop. Dit geldt zowel voor startende webshops, als voor webshops die al langer bestaan. Immers, de concurrentie staat te wachten om zijn move te maken. Maar wat zijn waardevolle investeringen voor jouw webshop en is elk kanaal wel geschikt? En moet je dit uitbesteden? Op deze vragen geven wij antwoord in dit artikel.
Verschillende opties voor jouw marketing
Voor elke webshop zijn verschillende mogelijkheden. Denk aan scoial media marketing, zoekmachine optimalisatie van de website of adverteren binnen Google. Elke vorm van marketing heeft zijn eigen voordelen. Zo heeft social media marketing het voordeel dat je gemakkelijk in contact komt met jouw klant. Het is een waardevolle toevoeging aan jouw klantenservice. Maar je moet wel op het juiste kanaal aanwezig zijn. Want niet elke doelgroep gebruikt het social media kanaal van jouw voorkeur.
Zoekmachine optimalisaties heeft als voordeel dat het langdurig resultaat op kan leveren. Heb je eenmaal goede plekken binnen de zoekresultaten, dan zijn deze ook van lange duur en zeker bij de nodige onderhoudswerkzaamheden. Het nadeel is wel dat je er even op moet wachten. SEO is geen marketing techniek die direct resultaat oplevert.
SEA, oftewel adverteren binnen zoekmachines levert vaak vrijwel direct resultaat op, maar kan hoog oplopen in de kosten. Zeker voor webshops. Door de hoge concurrentie ben je zeker niet de enige die een advertentie plaatst hier. Er zijn meer kapers op de kust.
Niet alleen de juiste techniek en kanaal kiezen, maar ook gaan voor conversie
Maar je moet niet alleen de juiste technieken uitzoeken en keuzes maken voor jouw doelgroep. Je moet ook nadenken over jouw huidige website. Wat is de status van jouw huidige website? Kan een bezoeker daar goed converteren of niet? Een stukje conversieoptimalisatie is van groots belang. Want een website die niet converteert, kan je hoog plaatsen in de resultaten, maar levert uiteindelijk ook niets op.
De beste investering maken
De beste investering maken op het gebied van marketing doe je met een specialist. Ga op zoek naar advies welke vorm goed past bij jouw webshop. Niet alle technieken zijn duurzaam of geschikt. Een marketing bureau kan hierin helpen. Zij weten precies waar jouw doelgroep om vraagt. Het is ook belangrijk dat je goed kijkt waar jouw doelgroep zich begeeft. Op die manier kun je een waardevolle impact maken met marketing.
Het is slim om marketing activiteiten uit te besteden. Dit is echt een specialistisch vak. Mensen die hierin werken hebben vele malen veel meer kennis dan jij. Bovendien weten zij beter hoe ze het kanaal moeten inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld bij SEA veel geld verliezen als je niet de juiste advertenties maakt. Elke vorm van marketing is een specialisme en dit moet je zeker niet onderschatten.
De beste investering die je kunt maken, is uitbesteden. Zoek een specialist in bijvoorbeeld SEO of SEA en laat hem of haar helpen met de juiste technieken. Zo behaal je velen malen meer resultaat, dan als je zelf aan de slag gaat zonder kennis. Kennis is echt nodig bij marketing.
Onderschat ook zeker niet de kracht hiervan. Een webshop kan echt niet zonder de juiste marketing technieken. Het is een waardevolle investering.