loader-logo

Online administratie voor ondernemers en freelancers

Waar ondernemers vroeger met een papieren boekhouding werkten, is het steeds gangbaarder om je administratie online te regelen. Hiermee bespaar je materiaalkosten en tijd die je in je bedrijf kunt steken. Een bijkomend voordeel is dat je vanaf iedere locatie toegang hebt tot je administratie en altijd de actuele gegevens in kunt zien. Tegenwoordig bestaan er allerlei tools die je helpen bij je administratie en waarin veel dingen automatisch verwerkt worden. Ook helpen de tools je bij het opstellen van offertes en facturen.

Hoe je een offerte opstelt

Wanneer je contact hebt gehad met een potentiële klant, is het gebruikelijk om een offerte te sturen. Zo weet de klant waar hij aan toe is en op welke kosten hij kan rekenen. In een offerte vermeld je de gegevens van je eigen bedrijf en van de potentiële klant. Je beschrijft de verschillende diensten die je voor de klant uit gaat voeren en welke kosten hieraan verbonden zijn. Vervolgens geef je het totale bedrag op en laat je de klant weten hoe lang de offerte geldig is. Je kunt dit zelf opstellen, maar je kunt ook een offerte maken met behulp van een online tool. Zo houd je overzicht en worden de fases automatisch bijgehouden.

Hoe je een factuur opstelt

Je hebt een klus voor een klant afgerond en dat betekent dat het tijd is om een factuur te versturen. Je geeft alle gemaakte kosten op, geeft aan hoeveel btw hier bovenop komt en wat de klant in totaal moet betalen. Ook geef je aan hoe de klant dient te betalen en binnen welke termijn. Wederom kun je zelf een factuur opmaken of een factuur maken met behulp van een online tool. Een voordeel van online facturen verzenden is dat je overzicht houdt over welke facturen al betaald zijn en welke nog open staan. Je wordt erop geattendeerd dat de betaaltermijn verstreken is en je kunt met één klik een herinnering versturen.

Automatisch administratie verwerken

Naast offertes en facturen heb je te maken met andere administratieve zaken als ondernemer of freelancer. Hierbij kun je denken aan inkoopbonnen, abonnementen en andere zakelijke kosten die je maakt. Het is belangrijk om je boekhouding goed bij te houden, zodat je makkelijker belastingaangifte kunt doen. Hiervoor kun je een boekhouder inschakelen, maar je kunt ook zelf je administratie bijhouden. Een online tool kan je helpen om overzicht te houden en om een deel van de administratie te automatiseren.